Asset Publisher Asset Publisher

Pomniki przyrody

Pomniki przyrody w Nadleśnictwie Gościno uznano na podstawie następujących dokumentów:

- Rozporządzenie nr 12/95 Wojewody Koszalińskiego z dnia 28 grudnia 1995 r. w sprawie uznania za pomniki przyrody, Dz. Urz. Woj. Koszalińskiego z 1996 r., nr 2 poz. 7 z 12.01.1996 r., data ustanowienia 27.01.1996 r.,

- Rozporządzenie nr 7/92 Wojewody Koszalińskiego z dnia 8 września 1992 r. w sprawie uznania za pomniki przyrody, Dz. Urz. Woj. Koszalińskiego z 1992 r., nr 15 poz. 109 z 30.09.1992 r., data ustanowienia 15.10.1992 r.,

- Uchwała nr XXXIV/211/2001 Rady Gminy Ustronie Morskie z dnia 19 września 2001 r. w sprawie uznania za pomniki przyrody, Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego nr 41 poz. 976 z 26.11.2001 r.,

- Uchwała nr XIX/138/04 Rady Gminy Gościno z dnia 30 września 2004 r. w sprawie objęcia ochroną prawną drzew i głazów narzutowych uznanych za pomnik przyrody, Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego nr 83, poz. 1483 z 15.11.2004 r.

Obręb

Leśnictwo

Oddział

Pomnik przyrody

Dygowo

Bagicz

3c

Grab pospolity  (2 sztuki)

5c

Dąb szypułkowy       

6b

Dąb szypułkowy (2 sztuki)

6b

        Buk zwyczajny          

6d

Dąb szypułkowy

19d

Dąb szypułkowy

21f

Dąb szypułkowy ("Bolesław"-wywrot)

27b

Daglezja zielona (2 sztuki)

31l

Daglezja zielona

32c

Żywotnik zachodni (4 sztuki)

32c

Daglezja zielona  (2 sztuki)

51d

Dąb szypułkowy ("Warcisław")

Karlino

85a

Klon jawor

85a

Jodła pospolita (4 sztuki)

Gościno

Pobłocie

120Ai

Grab pospolity

120Ai

Buk zwyczajny

120Ag

Dąb szypułkowy     

120Ag

Dąb szypułkowy

129f

Buk zwyczajny

Trzynik

215f

Buk zwyczajny

219c

Buk zwyczajny        

219c

Buk zwyczajny

221d

Grab pospolity

211b

Głaz narzutowy (2 sztuki)

224a

              Głaz narzutowy                (napis w j.niemieckim)

Rymań

Ledowo

404j

Buk zwyczajny (złamany-fragment pnia)

412d

Lipa drobnolistna

444a

   Buk zwyczajny      

Rzesznikowo

527j

Dąb szypułkowy  ("Bogusław")


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Ślad Węglowy Lasów Państwowych Policzony

Ślad Węglowy Lasów Państwowych Policzony

Po raz pierwszy w historii swojego istnienia Lasy Państwowe obliczyły ilość emitowanych przez organizację gazów cieplarnianych. Wiedza ta pozwoli podjąć działania ograniczające emisje.

Inwentaryzacja, zrealizowana w ramach projektu rozwojowego Lasy Węglowe, objęła tzw. zakresy 1 i 2 raportowania śladu węglowego i obejmuje rok 2023 r. Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie powstałe w wyniku spalania paliw w pojazdach, budynkach, urządzeniach i narzędziach, które są własnością Lasów Państwowych lub nad którymi sprawują one bezpośredni nadzór, a także emisje pochodzące z klimatyzacji. W zakres 2 wchodzą z kolei emisje pośrednie, które nie są wytwarzane  na terenie organizacji, ale powstają w wyniku produkcji energii elektrycznej i ciepła przez Lasy Państwowe kupowanych i zużywanych.

Zgodnie z przeprowadzonymi kalkulacjami całkowity ślad węglowy Lasów Państwowych w roku 2023 wyniósł 65 440,2 ton CO2e (ekwiwalentu CO2 w ujęciu market-based). Określenie market-based oznacza, że jest to ilość emisji obliczona na podstawie wskaźnika emisyjności publikowanego przez konkretnego sprzedawcę energii. W ujęciu location-based (czyli na podstawie średniego wskaźnika emisyjności dla Polski, który przedstawia faktyczną wielkość emisji powstałych na terenie kraju, publikowanego przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) ślad węglowy Lasów Państwowych w ubiegłym roku wyniósł 60 615,7 ton CO2e.

- Znajomość wielkości tych emisji oraz miejsc ich powstawania jest kluczowa dla podjęcia działań, które pozwolą je zredukować, a tym samym zmniejszyć niekorzystny wpływ na klimat – mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych. – Choć nie mamy obowiązku raportowania emisji wytwarzanych gazów cieplarnianych, to powinniśmy wprowadzać najlepsze praktyki, nie tylko w gospodarce leśnej czy ochronie przyrody, lecz także w innych obszarach naszej działalności.

Z których źródeł pochodzi najwięcej emisji gazów cieplarnianych w Lasach Państwowych? W zakresie pierwszym (emisji bezpośrednich) – są to paliwa transportowe; w zakresie drugim (emisji pośrednich) – energia elektryczna. Pod względem obszarów powstawania emisji – za ich największą część odpowiadają nieruchomości (ponad 71%). Pojazdy, drugie w kolejności, są źródłem 28% emisji gazów cieplarnianych. Narzędzia i maszyny specjalistyczne odpowiadały za ok. 1% zeszłorocznych emisji, co jest wartością nieznaczącą przy obecnej strukturze emisji, jednak jest to też źródło, które będzie monitorowane w kolejnych latach.

Wyniki pierwszego raportu nt. śladu węglowego LP wskazują, że - aby ograniczyć emisje – Lasy Państwowe muszą w pierwszej kolejności skupić się na poprawie efektywności energetycznej budynków oraz wymianie pojazdów na niskoemisyjne.

Lasy Państwowe wiele inicjatyw dekarbonizacyjnych już podjęły i prowadzą konsekwentnie od kilku lat m.in. w ramach projektów rozwojowych: Podnoszenie Efektywności Energetycznej Budynków w PGL LP oraz Las Energii. Są wśród nich m.in.:

• Proces audytowania energetycznego budynków w celu identyfikacji działań poprawiających ich efektywność energetyczną, które będą mogły być wdrożone w LP.

• Produkcja energii z OZE we własnych instalacjach, głównie fotowoltaicznych. W ten sposób wyprodukowaliśmy 6 461 MWh w 2023 r.

• Wykorzystanie pojazdów elektrycznych.

• Zakup zielonej energii od zewnętrznych dostawców. W 2023 r. zakupiliśmy 3 557 MWh zielonej energii.

• Automatyzacja zbierania danych i liczenia śladu węglowego wraz z ich zarządzaniem.

• Edukacja wewnętrzna – szkolenia dla pracowników LP, promocja dobrych praktyk m.in. w oszczędnym gospodarowaniu energią.

• Wykorzystanie biomasy na cele energetyczne (emisje z tego działania są monitorowane i raportowane).

Lasy Państwowe jako główny dostawca drewna w Polsce muszą brać pod uwagę, że nie funkcjonują w gospodarczej i legislacyjnej próżni. Znacząca część odbiorców tego surowca już jest albo będzie w najbliższym czasie musiała ujawniać ślad węglowy swoich produktów, który powstał w trakcie ich wytworzenia. Bez informacji o śladzie węglowym od producenta surowca nie będą oni w stanie w pełni tego zrobić. Wymóg ten już teraz można porównać z potrzebą posiadania certyfikatów typu FSC/ PFSC.

Obecnie w Lasach Państwowych trwają przygotowania do rozszerzenia inwentaryzacji i obliczania śladu węglowego produktów LP w całym cyklu ich życia, czyli w tzw. zakresie „od kołyski do bramy”. Przeprowadzanie kalkulacji emisji gazów cieplarnianych planowane jest co roku.

Zbieranie danych do inwentaryzacji trwa kilka miesięcy i jest nie lada wyzwaniem, zważywszy na fakt, że w skład LP wchodzi blisko 500 jednostek o różnej charakterystyce energetycznej. W celu agregacji danych wykorzystano indywidualne narzędzie opracowane przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych we współpracy z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych na potrzeby całej organizacji. Natomiast sam proces poprzedził cykl szkoleń dla pracowników LP odpowiedzialnych za wprowadzanie danych do aplikacji.