Wydawca treści
Pomniki przyrody
Pomniki przyrody w Nadleśnictwie Gościno uznano na podstawie następujących dokumentów:
- Rozporządzenie nr 12/95 Wojewody Koszalińskiego z dnia 28 grudnia 1995 r. w sprawie uznania za pomniki przyrody, Dz. Urz. Woj. Koszalińskiego z 1996 r., nr 2 poz. 7 z 12.01.1996 r., data ustanowienia 27.01.1996 r.,
- Rozporządzenie nr 7/92 Wojewody Koszalińskiego z dnia 8 września 1992 r. w sprawie uznania za pomniki przyrody, Dz. Urz. Woj. Koszalińskiego z 1992 r., nr 15 poz. 109 z 30.09.1992 r., data ustanowienia 15.10.1992 r.,
- Uchwała nr XXXIV/211/2001 Rady Gminy Ustronie Morskie z dnia 19 września 2001 r. w sprawie uznania za pomniki przyrody, Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego nr 41 poz. 976 z 26.11.2001 r.,
- Uchwała nr XIX/138/04 Rady Gminy Gościno z dnia 30 września 2004 r. w sprawie objęcia ochroną prawną drzew i głazów narzutowych uznanych za pomnik przyrody, Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego nr 83, poz. 1483 z 15.11.2004 r.
Obręb |
Leśnictwo |
Oddział |
Pomnik przyrody |
Dygowo |
Bagicz |
3c |
Grab pospolity (2 sztuki) |
5c |
Dąb szypułkowy |
||
6b |
Dąb szypułkowy (2 sztuki) |
||
6b |
Buk zwyczajny |
||
6d |
Dąb szypułkowy |
||
19d |
Dąb szypułkowy |
||
21f |
Dąb szypułkowy ("Bolesław"-wywrot) |
||
27b |
Daglezja zielona (2 sztuki) |
||
31l |
Daglezja zielona |
||
32c |
Żywotnik zachodni (4 sztuki) |
||
32c |
Daglezja zielona (2 sztuki) |
||
51d |
Dąb szypułkowy ("Warcisław") |
||
Karlino |
85a |
Klon jawor |
|
85a |
Jodła pospolita (4 sztuki) |
||
Gościno |
Pobłocie |
120Ai |
Grab pospolity |
120Ai |
Buk zwyczajny |
||
120Ag |
Dąb szypułkowy |
||
120Ag |
Dąb szypułkowy |
||
129f |
Buk zwyczajny |
||
Trzynik |
215f |
Buk zwyczajny |
|
219c |
Buk zwyczajny |
||
219c |
Buk zwyczajny |
||
221d |
Grab pospolity |
||
211b |
Głaz narzutowy (2 sztuki) |
||
224a |
Głaz narzutowy (napis w j.niemieckim) |
||
Rymań |
Ledowo |
404j |
Buk zwyczajny (złamany-fragment pnia) |
412d |
Lipa drobnolistna |
||
444a |
Buk zwyczajny |
||
Rzesznikowo |
527j |
Dąb szypułkowy ("Bogusław") |
Najnowsze aktualności
Ślad Węglowy Lasów Państwowych Policzony
Ślad Węglowy Lasów Państwowych Policzony
Po raz pierwszy w historii swojego istnienia Lasy Państwowe obliczyły ilość emitowanych przez organizację gazów cieplarnianych. Wiedza ta pozwoli podjąć działania ograniczające emisje.
Inwentaryzacja, zrealizowana w ramach projektu rozwojowego Lasy Węglowe, objęła tzw. zakresy 1 i 2 raportowania śladu węglowego i obejmuje rok 2023 r. Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie powstałe w wyniku spalania paliw w pojazdach, budynkach, urządzeniach i narzędziach, które są własnością Lasów Państwowych lub nad którymi sprawują one bezpośredni nadzór, a także emisje pochodzące z klimatyzacji. W zakres 2 wchodzą z kolei emisje pośrednie, które nie są wytwarzane na terenie organizacji, ale powstają w wyniku produkcji energii elektrycznej i ciepła przez Lasy Państwowe kupowanych i zużywanych.
Zgodnie z przeprowadzonymi kalkulacjami całkowity ślad węglowy Lasów Państwowych w roku 2023 wyniósł 65 440,2 ton CO2e (ekwiwalentu CO2 w ujęciu market-based). Określenie market-based oznacza, że jest to ilość emisji obliczona na podstawie wskaźnika emisyjności publikowanego przez konkretnego sprzedawcę energii. W ujęciu location-based (czyli na podstawie średniego wskaźnika emisyjności dla Polski, który przedstawia faktyczną wielkość emisji powstałych na terenie kraju, publikowanego przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) ślad węglowy Lasów Państwowych w ubiegłym roku wyniósł 60 615,7 ton CO2e.
- Znajomość wielkości tych emisji oraz miejsc ich powstawania jest kluczowa dla podjęcia działań, które pozwolą je zredukować, a tym samym zmniejszyć niekorzystny wpływ na klimat – mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych. – Choć nie mamy obowiązku raportowania emisji wytwarzanych gazów cieplarnianych, to powinniśmy wprowadzać najlepsze praktyki, nie tylko w gospodarce leśnej czy ochronie przyrody, lecz także w innych obszarach naszej działalności.
Z których źródeł pochodzi najwięcej emisji gazów cieplarnianych w Lasach Państwowych? W zakresie pierwszym (emisji bezpośrednich) – są to paliwa transportowe; w zakresie drugim (emisji pośrednich) – energia elektryczna. Pod względem obszarów powstawania emisji – za ich największą część odpowiadają nieruchomości (ponad 71%). Pojazdy, drugie w kolejności, są źródłem 28% emisji gazów cieplarnianych. Narzędzia i maszyny specjalistyczne odpowiadały za ok. 1% zeszłorocznych emisji, co jest wartością nieznaczącą przy obecnej strukturze emisji, jednak jest to też źródło, które będzie monitorowane w kolejnych latach.
Wyniki pierwszego raportu nt. śladu węglowego LP wskazują, że - aby ograniczyć emisje – Lasy Państwowe muszą w pierwszej kolejności skupić się na poprawie efektywności energetycznej budynków oraz wymianie pojazdów na niskoemisyjne.
Lasy Państwowe wiele inicjatyw dekarbonizacyjnych już podjęły i prowadzą konsekwentnie od kilku lat m.in. w ramach projektów rozwojowych: Podnoszenie Efektywności Energetycznej Budynków w PGL LP oraz Las Energii. Są wśród nich m.in.:
• Proces audytowania energetycznego budynków w celu identyfikacji działań poprawiających ich efektywność energetyczną, które będą mogły być wdrożone w LP.
• Produkcja energii z OZE we własnych instalacjach, głównie fotowoltaicznych. W ten sposób wyprodukowaliśmy 6 461 MWh w 2023 r.
• Wykorzystanie pojazdów elektrycznych.
• Zakup zielonej energii od zewnętrznych dostawców. W 2023 r. zakupiliśmy 3 557 MWh zielonej energii.
• Automatyzacja zbierania danych i liczenia śladu węglowego wraz z ich zarządzaniem.
• Edukacja wewnętrzna – szkolenia dla pracowników LP, promocja dobrych praktyk m.in. w oszczędnym gospodarowaniu energią.
• Wykorzystanie biomasy na cele energetyczne (emisje z tego działania są monitorowane i raportowane).
Lasy Państwowe jako główny dostawca drewna w Polsce muszą brać pod uwagę, że nie funkcjonują w gospodarczej i legislacyjnej próżni. Znacząca część odbiorców tego surowca już jest albo będzie w najbliższym czasie musiała ujawniać ślad węglowy swoich produktów, który powstał w trakcie ich wytworzenia. Bez informacji o śladzie węglowym od producenta surowca nie będą oni w stanie w pełni tego zrobić. Wymóg ten już teraz można porównać z potrzebą posiadania certyfikatów typu FSC/ PFSC.
Obecnie w Lasach Państwowych trwają przygotowania do rozszerzenia inwentaryzacji i obliczania śladu węglowego produktów LP w całym cyklu ich życia, czyli w tzw. zakresie „od kołyski do bramy”. Przeprowadzanie kalkulacji emisji gazów cieplarnianych planowane jest co roku.
Zbieranie danych do inwentaryzacji trwa kilka miesięcy i jest nie lada wyzwaniem, zważywszy na fakt, że w skład LP wchodzi blisko 500 jednostek o różnej charakterystyce energetycznej. W celu agregacji danych wykorzystano indywidualne narzędzie opracowane przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych we współpracy z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych na potrzeby całej organizacji. Natomiast sam proces poprzedził cykl szkoleń dla pracowników LP odpowiedzialnych za wprowadzanie danych do aplikacji.